Thiết kế bài dạy tích hợp giáo dục phát triển bền vững trong môn Hoá học thông qua mô hình “Lớp học đảo ngược” trên hệ sinh thái giáo dục số

Các tác giả

  • Đào Thị Hoàng Hoa Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Hoàng Gia Khánh Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Nguyễn Ngọc Trang Trường Đại học Nguyễn Tất Thành
  • Nguyễn Thị Kim Nguyên Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Thái Hoài Minh Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Education for Sustainable Development (ESD) is considered a crucial solution to achieve sustainable development goals. In Vietnam, integrating ESD into general education is increasingly prioritized but still faces many challenges. This study proposes a procedure for designing chemistry lessons that integrate ESD using the flipped classroom model in the digital education ecosystem. The lesson “Sugar and Sweeteners” (Carbohydrates topic, Chemistry 12) was developed based on the proposed procedure and tested on 31 students. The results show that students were engaged and their perception of the sustainable development was enhanced. The research findings contribute to promoting the implementation of ESD in high schools in Vietnam. However, further studies with longer durations are needed to investigate more significant impacts, thereby supporting the effective integration of ESD into chemistry lessons.

Tài liệu tham khảo

Abeysekera, L., & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/ 07294360.2014.934336

Anand, S. A. A. (2021). Flipped pedagogy: Strategies and technologies in chemistry education. Materials Today: Proceedings, 47, 240-246. https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.04.133

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Hoá học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT)

Brandt, J.-O., Bürgener, L., Redman, A., & Barth, M. (2020). Educating Future Change Agents: Research instruments applied in case studies on Teacher Education for Sustainable Development. http://fox.leuphana.de/portal/files/42048617/EFCA_ResearchInstruments_TeacherEd_FinalVersion.pdf

Buil-Fabregá, M., Martínez Casanovas, M., Ruiz-Munzón, N., & Filho, W. L. (2019). Flipped Classroom as an Active Learning Methodology in Sustainable Development Curricula. Sustainability, 11(17), 4577. https://doi.org/10.3390/su11174577

Burmeister, M., Rauch, F., & Eilks, I. (2012). Education for Sustainable Development (ESD) and chemistry education. Chem. Educ. Res. Pract., 13(2), 59-68. https://doi.org/10.1039/C1RP90060A

Chituc, C.-M. (2021). A Framework for Education 4.0 in Digital Education Ecosystems (pp. 702-709). https://doi.org/10.1007/978-3-030-85969-5_66

Edwards, D. B., Sustarsic, M., Chiba, M., McCormick, M., Goo, M., & Perriton, S. (2020). Achieving and Monitoring Education for Sustainable Development and Global Citizenship: A Systematic Review of the Literature. Sustainability, 12(4), 1383. https://doi.org/10.3390/su12041383

Gardener, H., & Elkind, M. S. V. (2019). Artificial Sweeteners, Real Risks. Stroke, 50(3), 549-551. https://doi.org/10.1161/STROKEAHA.119.024456

Guandalini, I. (2022). Sustainability through digital transformation: A systematic literature review for research guidance. Journal of Business Research, 148, 456-471. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.05.003

Gulacar, O., Zowada, C., Burke, S., Nabavizadeh, A., Bernardo, A., & Eilks, I. (2020). Integration of a sustainability-oriented socio-scientific issue into the general chemistry curriculum: Examining the effects on student motivation and self-efficacy. Sustainable Chemistry and Pharmacy, 15, 100232. https://doi.org/10.1016/j.scp.2020.100232

Hancock, T. S., Friedrichsen, P. J., Kinslow, A. T., & Sadler, T. D. (2019). Selecting Socio-scientific Issues for Teaching. Science & Education, 28(6-7), 639-667. https://doi.org/10.1007/s11191-019-00065-x

Howell, R. A. (2021). Engaging students in education for sustainable development: The benefits of active learning, reflective practices and flipped classroom pedagogies. Journal of Cleaner Production, 325, 129318. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129318

Jegstad, K. M., & Sinnes, A. T. (2015). Chemistry Teaching for the Future: A model for secondary chemistry education for sustainable development. International Journal of Science Education, 37(4), 655-683. https://doi.org/10.1080/09500693.2014.1003988

Leicht, A., Heiss, J., & Byun, W. J. (2018). Issues and trends in education for sustainable development. UNESCO. https://doi.org/10.54675/YELO2332

Nguyễn Ngọc Trang, Nguyễn Lan Phương (2024). Hệ sinh thái học tập số vì mục tiêu phát triển bền vững hướng đến đại học 4.0: Cơ hội và thách thức. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 167-171.

Nguyễn Văn Hồng, Lê Ngọc Công (2012). Con người, môi trường và giáo dục phát triển bền vững. NXB Khoa học và Kĩ thuật.

Nida, S., Marsuki, M. F., & Eilks, I. (2021). Palm-Oil-Based Biodiesel in Indonesia: A Case Study on a Socioscientific Issue That Engages Students to Learn Chemistry and Its Impact on Society. Journal of Chemical Education, 98(8), 2536-2548. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.1c00244

Sadler, T. D., Foulk, J. A., & Friedrichsen, P. J. (2016). Evolution of a Model for Socio-Scientific Issue Teaching and Learning. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 5(1), 75. https://doi.org/10.18404/ijemst.55999

Subramaniam, S. R., & Muniandy, B. (2019). The Effect of Flipped Classroom on Students’ Engagement. Technology, Knowledge and Learning, 24(3), 355-372. https://doi.org/10.1007/s10758-017-9343-y

UNESCO (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000247444

Yacoubian, H. A., & Khishfe, R. (2018). Argumentation, critical thinking, nature of science and socioscientific issues: a dialogue between two researchers. International Journal of Science Education, 40(7), 796-807. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1449986

Tải xuống

Đã Xuất bản

14.08.2024

Cách trích dẫn

Đào, T. H. H., Nguyễn, H. G. K., Nguyễn, N. T., Nguyễn, T. K. N., & Thái, H. M. (2024). Thiết kế bài dạy tích hợp giáo dục phát triển bền vững trong môn Hoá học thông qua mô hình “Lớp học đảo ngược” trên hệ sinh thái giáo dục số. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 9), 131–137. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2209

Số

Chuyên mục

Các bài báo