Mô hình “Trường học thông minh” ở Việt Nam: Quan niệm, cấu trúc và phân loại mức độ thông minh

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Tuấn Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In recent years, high schools in Vietnam have invested in the application of information and communication technology, modern and advanced teaching equipment in managing, teaching and learning with different names such as building “modern advanced school” or “smart school”. Although they have the same nature, the names or concepts and interpretations are still different and inconsistent. The article proposes the concept of a smart school model, the structural elements of the model and classifies the smart school model in Vietnam. The results of the study help the Ministry of Education and Training have specific strategies, policies and guidelines for schools to develop a smart school model in line with the trend of education development in the world and meet the requirements of education innovation of Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Chin I Jen, Chia-Sen Jimmy Huang (2005). Application of the Concepts of the Smart Schools of Malaysia to Taiwan’s Technology Education. National Taichung Teachers College Taiwan.

Đào Thái Lai, Nguyễn Minh Tuấn (2019). Nhận diện một số yếu tố của trường học thông minh. Tạp chí Giáo dục, 457, 18-20; 17.

Hanan EL-Halawany & Enas Ibraheem (2007). Malaysian Smart Schools: A Fruitful Case Study for Analysis to Synopsize Lessons Applicable to the Egyptian Context. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 4(2), 117-143.

Hassan Mirzajani, Mehraneh Delaviz Bayekolaei, Meysam Rajaby Kookandeh, Seyede Safoora Razzaghpoor, Rezaee Ali Akbar Kamalifar, Hassan Razaghi Shani (2016). Smart school an Innovation in Education: Malaysian’s Experience. Asian Journal of Education and Training, 2(1), 11-15.

MOE & KMEC (1998). Educational informatization white book. Internal report: Ministry of Education & Korea Multimedia Education Center.

Mohammed Sani Ibrahima, Ahmad Zabidi Abdul Razaka, Husaina Banu Kenayathullaa (2013). Smart principals anh smart schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103, 826-836.

Nguyễn Minh Tuấn (2021). Nghiên cứu trường học thông minh ở Việt Nam. Báo cáo tổng kết đề tài cấp Bộ, mã số B2018.VKG.03, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

UNESCO (2007). New Technologies in Higher Education. Printed in Paris.

UNESCO (2008). ICT Competency Standards for Teacher. Printed in the United Kingdom.

Đã Xuất bản

20.09.2021

Cách trích dẫn

Nguyễn , M. T. (2021). Mô hình “Trường học thông minh” ở Việt Nam: Quan niệm, cấu trúc và phân loại mức độ thông minh. Tạp Chí Giáo dục, 510(2), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/223

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả