Xây dựng các tiêu chí đánh giá giáo dục kĩ năng tự nhận thức và kĩ năng giải quyết vấn đề cho học sinh tiểu học trong dạy học môn Tiếng Việt lớp 4

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Hòa Trường Đại học Thủ đô Hà Nội

Tóm tắt

Life skills education has been a topic of societal interest in recent years, particularly focusing on self-awareness and problem-solving skills. This article proposes the development of assessment criteria for self-awareness and problem-solving skills for fourth-grade primary students in Vietnamese language classes. These two skills form an important foundation that helps students develop critical thinking and handle situations in both academic and real-life contexts. By integrating skill instruction into lessons, the research emphasizes the importance of establishing specific assessment criteria, aiding teachers in enhancing teaching effectiveness and especially supporting the formation and development of self-awareness and problem-solving skills in primary students.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Trần Thị Hiền Lương (chủ biên), Lê Thị Lan Anh, Đỗ Hồng Dương, Nguyễn Lê Hằng, Trịnh Cẩm Lan (2023). Tiếng Việt 4 (tập 1, bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). NXB Giáo dục Việt Nam.

Brookhart, S. M. (2013). How to create and use rubrics for formative assessment and grading. ASCD.

Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Harvard Educational Review, 76(2), 201-237.

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2015). Guide: Effective Social and Emotional

Learning Programs. Middle and High School Edition.

Dewey, J. (2019). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. The Floating Press.

Erikson, E. H. (1982). The life cycle completed. WW Norton&Company.

Goleman, D. (2020). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bloomsbury Publishing.

Piaget, J. (1973). The child and the curriculum. University of Chicago Press.

Polya, G., & Pólya, G. (2014). How to solve it: A new aspect of mathematical method (Vol. 34). Princeton University Press.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

WHO (2021). Skills for health: Skills-based health education including life skills in the curriculum. World Health Organization.

Đã Xuất bản

31.12.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. H. (2024). Xây dựng các tiêu chí đánh giá giáo dục kĩ năng tự nhận thức và kĩ năng giải quyết vấn đề cho học sinh tiểu học trong dạy học môn Tiếng Việt lớp 4. Tạp Chí Giáo dục, 24(13), 19–23. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3020

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả