Đánh giá mức độ hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo ngành Ngôn ngữ Trung Quốc tại Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội

Các tác giả

  • Đinh Bích Thảo Trường Ngoại ngữ - Du lịch - Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
  • Phạm Đức Long Trung tâm Hợp tác doanh nghiệp - Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
  • Nguyễn Thị Hà Thủy Trường Ngoại ngữ - Du lịch - Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
  • Phạm Thị Trang Trường Ngoại ngữ - Du lịch - Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội
  • Nguyễn Thị Hiền Trường Ngoại ngữ - Du lịch - Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội

Tóm tắt

Training quality is always the top concern of the whole society, playing an important role in developing the economy, improving the material and spiritual life of mankind. Striving to improve training quality is also considered the most central task of universities. To measure the quality of Chinese language training at Hanoi University of Industry, the authors surveyed the satisfaction level of 260 students, including undergraduate students and graduates regarding 4 main factors creating the quality of higher education: lecturers; administrative services; training program; Support Services. The research result is the basis for further studies to propose solutions to improve the quality of Chinese language training.

Tài liệu tham khảo

Abdullah, F. (2005). HEdPERF versus SERVPERF. The quest for ideal measuring instrument of service quality in higher education sector. Quality Assurance in Education, 13(4), 305-328.

Abdullah, F. (2006). Measuring service quality in higher education: three instruments compared. International Journal of Research and Method in Education, 29(1), 71-89.

Bachelet, D. (1995). Measuring Satisfaction; or the Chain, the Tree, and the Nest. Customer Satisfaction Research. Brooker, R.(ed): Emosar.

Cronin, J. J., Taylor, S. A. (1992). Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.

Cheng, Y. C., & Tam, W. M. (1997). Multi‐models of quality in education. Quality Assurance in Education, 5(1), 22-31.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Marketing Management. USA: Pearson Prentice Hall.

Lê Ngọc Thắng (2017). Kiểm định thang đo HedPerf trong bối cảnh dịch vụ giáo dục đại học Việt Nam - Nghiên cứu thực nghiệm tại Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Công nghệ Ngân hàng, 130&131, 84-94.

Macale, L., Scialò, G., Di, S. L., De Marinis, M, G., Rocco, G., Vellone, E., & Alvaro, R. (2014). Psychometric properties of the Scale for Quality Evaluation of the Bachelor Degree in Nursing Version 2 (QBN 2). Nurse Education Today, 34(3), 299-305.

Mahajan, R., Agrawal, R., Sharma, V., & Nangia, V. (2014). Factors affecting quality of management education in India: An interpretive structural modelling approach. International Journal of Educational Management, 28(4), 379-399.

Nguyễn Thị Ngọc Diệp (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến chất lượng đào tạo đại học chuyên ngành ngôn ngữ ở các trường đại học tại Đồng Nai. Tạp chí Giáo dục, 494, 60-64.

Nguyễn Thị Ngọc Xuân (2018). Các yếu tố ảnh hưởng đến sự hài lòng của sinh viên về chất lượng dịch vụ giáo dục của Trường Đại học Trà Vinh. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 133-137.

Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty?. Journal of Marketing, 63(Special Issue), 33-44.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. & Berry, L. L., (1988). Servqual: A multiple- Item Scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-37.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L.L. (1993). More on Improving Service Quality Measurement. Journal of Retailing, 69(1), 141-147.

Sallis, E. (2002). Total Quality Management in Education (Third edition ). London: Kogan Page.

Võ Thị Quý, Phạm Xuân Lan, Đàm Trí Cường (2015). Kiểm định thang đo chất lượng đào tạo bậc đại học trên góc độ sinh viên - Một nghiên cứu tại Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh, 10(2), 185-197.

Yeo, R. K. (2008). Brewing service quality in higher education. Quality Assurance in Education, 16(3), 266-286.

Zineldin, M. (2000). Total Relationship Management (TRM) and Total Quality Management (TQM). Managerial Auditing Journal, 15(1-2), 20-28.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.08.2022

Cách trích dẫn

Đinh , B. T., Phạm , Đức L., Nguyễn , T. H. T., Phạm , T. T., & Nguyễn , T. H. (2022). Đánh giá mức độ hài lòng của sinh viên về chất lượng đào tạo ngành Ngôn ngữ Trung Quốc tại Trường Đại học Công nghiệp Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 22(15), 60–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/500

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả