Thử nghiệm LEGO chữ nổi cho trẻ khiếm thị việt nam: Một số đánh giá và đề xuất

Các tác giả

  • Trần Thị Văng Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Thị Hằng Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Learning through playing is a new approach that brings many benefits to typical children, including children with visual impairment. However, choosing learning materials and toys to maximize those benefits is something that needs research and testing. LEGO is a very popular toy in Vietnam; however, to be used for children with visual impairment, this toy needs to be adapted to increase and accessibility maximize the benefits of this tool. Therefore, LEGO has adjusted the tool to use the Vietnamese alphabet and diacritics to support Vietnamese children with visual impairment have access to learn and play. The article focuses on presenting some main research results of the testing process of Braille LEGO sets for visually impaired children in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2019). Báo cáo đánh giá về giáo dục đối với người khuyết tật giai đoạn 2012-2020.

Cục Nhà giáo và Cán bộ quản lí giáo dục, Vụ Giáo dục tiểu học, VVOB (2022). Bộ tài liệu bồi dưỡng cán bộ quản lí giáo dục, giáo viên tiểu học về học thông qua chơi (Quyển 1: Hướng dẫn tổ chức học thông qua chơi cấp tiểu học). NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Dimino, J. A., Taylor, M., & Morris, J. (2015). Professional learning communities facilitator’s guide for the What Works ClearinghouseTM Practice Guide: Teaching academic content and literacy to English learners in elementary and middle school. Washington, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory Southwest. http://ies.ed.gov/ncee/edlabs

Eduwen, F. O. (2016). In-Service Education of Teachers: Overview, Problems and the Way Forward. Journal of Education and Practice, 7(26), 83-87.

Parker, R., & Thomsen, B. S. (2019). Learning through play at school: a study of playful integrated pedagogies that foster children’s holistic skills development in the primary school classroom. The LEGO Foundation.

The LEGO Foundation (2017). What we mean by: Learning through play. https://cms.learningthroughplay.com/ media/vd5fiurk/what-we-mean-by-learning-through-play.pdf

Tổng cục Thống kê (2018). Việt Nam: Điều tra quốc gia người khuyết tật 2016. NXB Thống kê.

Đã Xuất bản

16.05.2024

Cách trích dẫn

Trần, T. V., & Nguyễn, T. H. (2024). Thử nghiệm LEGO chữ nổi cho trẻ khiếm thị việt nam: Một số đánh giá và đề xuất. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 12–18. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1780

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả