Đề xuất khung năng lực số cho sinh viên sư phạm tại Việt Nam

Các tác giả

  • An Biên Thuỳ Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2
  • Nguyễn Thị Lan Ngọc Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Trịnh Thị Phương Thảo Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên

Tóm tắt

So as for university students to achieve success in learning, research and future career development in the era of the 4th Industrial Revolution, the application of digital transformation in teaching and learning is critical, opening up many lifelong learning opportunities for learners. So as for digital transformation to be successful, learners themselves need to have learning competency, especially digital competency. There have been numerous studies on the issue of learners’ digital competency, however, literature focusing on pedagogical students - who will become future teachers and staff for educational institutions - has stopped at merely modest numbers. Based on analyzing learner competency framework, the 2018 general education curriculum for Information Technology, in combination with the output standards of pedagogical students, we clarify the concept of digital competency of pedagogical students and propose the components of a digital competency for pedagogical students as well as the required level of achievement concerning each component competency with specific manifestations.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 ban hành quy định chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Bùi Minh Đức (2019). Xây dựng Chuẩn đầu ra trong đào tạo cử nhân sư phạm đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 14, 1-6.

Đỗ Văn Hùng (chủ biên, 2021). Năng lực số 2021. Khung năng lực số dành cho sinh viên. Khoa Thông tin - Thư viện, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội.

Hague, C., & Payton, S. (2010). Digital literacy across the curriculum. Bristol, UK: Futurelab, www.futurelab.org.uk/ projects/digitalparticipation

Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Sloep, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473-481.

Mai Thị Phương, Hồ Huyền Trang, Nguyễn Thị Hài (2023). Sự cần thiết của việc xây dựng Khung năng lực số cho học viên người lớn ở trung tâm học tập cộng đồng. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(11), 31-36.

Trịnh Thị Phương Thảo, Trịnh Thanh Hải, Lê Minh Cường, Đỗ Bảo Châu, Trần Trung (2024). Năng lực số của học sinh trung học phổ thông ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(6), 6-11.

UNESCO (2018). A Global framework of reference on digital literacy skills for indicator 4.4.2. UNESCO Institute for Statistics, Information Paper No. 51, Ref: UIS/2018/ICT/IP51.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.11.2024

Cách trích dẫn

An, B. T., Nguyễn, T. L. N., & Trịnh, T. P. T. (2024). Đề xuất khung năng lực số cho sinh viên sư phạm tại Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 24(22), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2573

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 3 > >>