Thực trạng sử dụng trí tuệ nhân tạo (AI) của giáo viên phổ thông Việt Nam

Các tác giả

  • Lê Anh Vinh Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Đỗ Đức Lân Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Nguyễn Minh Hải Đại học Công nghệ Sydney, Australia
  • Lê Quang Quân Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam; Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Vũ Văn Luân Công ty cổ phần Công nghệ Giáo dục Xanh
  • Bùi Thu Hương Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam
  • Lê Anh Lan UNICEF Việt Nam
  • Vũ Kim Chi UNICEF Việt Nam
  • Lương Đình Hải Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

Artificial intelligence (AI) is becoming an important tool to support education with growing popularity at all education levels. Understanding teachers’ current use of artificial intelligence is essential for effectively exploiting this technology in schools. This survey of 34,571 secondary school teachers aims to describe how and to what extent AI is applied in educational contexts. The findings indicate that most teachers have used AI, with similar usage rates across demographic groups. Its main applications include designing teaching activities, creating lesson plans, and designing assessment materials. Notably, most teachers learn about AI through self-study. These results confirm that AI has become a popular support tool for teachers and highlight the urgent need for educational institutions to develop incentive mechanisms, evaluate effectiveness, and share implementation experiences, thus promoting teaching innovation amid digital transformation.

Tài liệu tham khảo

Bezjak, S. (2024). The future of artificial intelligence in classrooms: Perspectives of upper-secondary school teachers in Slovenia. Journal of Contemporary Educational Studies, 75(4), 72-87.

Chen, R., Lee, V. R., & Lee, M. G. (2025). A cross-sectional look at teacher reactions, worries, and professional development needs related to generative AI in an urban school district. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-025-13350-w

Delgado, N., Carrasco, L. C., De La Maza, M. S., & Etxabe-Urbieta, J. M. (2024). Aplicación de la Inteligencia Artificial (IA) en Educación: Los beneficios y limitaciones de la IA percibidos por el profesorado de educación primaria, educación secundaria y educación superior. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 27(1), 207-224. https://doi.org/10.6018/reifop.577211

Kurshumova, D. (2024). Educational horizons: Mapping the terrain of artificial intelligence integration in Bulgarian educational settings. In Proceedings of the Sixth International Conference on Computational Linguistics in Bulgaria (pp. 150-156).

Lê Anh Vinh, Bùi Thị Diển, Lê Quang Quân, Vũ Văn Luân (2023). Khả năng thực hiện bài kiểm tra định kì môn Toán và môn Ngữ văn cấp Trung học của công cụ ChatGPT: Kết quả nghiên cứu và một số khuyến nghị ban đầu. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(2), 1-10.

Lê Anh Vinh, Đỗ Đức Lân, Nguyễn Hoài Nam, Lê Quang Quân, Bùi Thu Hương, Nguyễn Minh Hải, Vũ Văn Luân, Lê Lan Anh, Vũ Kim Chi, Lương Đình Hải (2025). Khung năng lực trí tuệ nhân tạo dành cho học sinh phổ thông Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 21(7), 1-8.

Lê Anh Vinh, Trần Mỹ Ngọc (2024). Tác động của trí tuệ nhân tạo (AI) đối với hệ thống giáo dục toàn cầu và giáo dục Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(5), 1-11.

Nguyen, G., Nguyen, N., & Giang, N. T. H. (2022). Situation and proposals for implementing artificial intelligence-based instructional technology in Vietnamese secondary schools. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(18), 53-75. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i18.31503

Quyet, C. B., & Minh, N. B. (2024). Using AI tools in learning English - Experimental research in Vietnam. Journal of Ecohumanism, 3(4), 1203-1214. https://doi.org/10.62754/joe.v3i4.3651

Quyet, C. B., Minh, N. B., & Anh, N. P. (2024). Using Artificial intelligence tool in studying English skills in Vietnam - an experimental research for Vietnamese high school students. Journal of Ecohumanism, 3(6), 1883-1894. https://doi.org/10.62754/joe.v3i6.4144

Simeunović, M. (2024). Overview and implementation of artificial intelligence in the improvement of educational process. Journal of Scientific & Industrial Research, 83, 544-556. https://doi.org/10.56042/jsir.v83i5.3192

Tải xuống

Đã Xuất bản

06.11.2025

Cách trích dẫn

Lê, A. V., Đỗ, Đức L., Nguyễn, M. H., Lê, Q. Q., Vũ, V. L., Bùi, T. H., Lê, A. L., Vũ, K. C., & Lương, Đình H. (2025). Thực trạng sử dụng trí tuệ nhân tạo (AI) của giáo viên phổ thông Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(21), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4379

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>