Thực trạng thực hiện các nội dung cơ bản của văn hóa học đường tại Trường Cao đẳng Sư phạm Long An

Các tác giả

  • Huỳnh Văn Sơn Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Hồ Ngọc Kiều Trường Cao đẳng Sư phạm Long An

Tóm tắt

The development of school culture is a task of particular concern to the Vietnamese Communist Party and State, even a central task of training institutions in the context of educational innovation. The content of school culture needs to be considered and synthesized from the cultural development of all elements in the school: teachers, learners, educational management forces and behavioral relations between the members and forces. It is both the content and the result of building school culture. The article examines the actual implementation of the basic contents of school culture at Long An College of Education. The results show that: the administrators, lecturers and students rated the results of the implementation of the basic contents of school culture at an average to good level. In other words, the implementation of the basic contents of school culture at the school was still limited to students, lecturers and educational management forces. Therefore, the building of school culture at Long An College of Education needs to be implemented more thoroughly along with key measures to improve the results of the implementation of the basic contents of school culture in terms of both quality and effectiveness.

Tài liệu tham khảo

Lê Thị Phương (2022). Văn hóa học đường và sự tác động đến người dạy và người học trong bối cảnh chuyển đổi số. Tài liệu hội nghị “Đẩy mạnh công tác xây dựng văn hóa học đường”, Bộ GD-ĐT - Uỷ ban Văn hoá, Giáo dục của Quốc hội, tr 83-96.

Nguyễn Ngọc Phú (2009). Bàn về một số nội dung cơ bản của văn hóa học đường. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 44, 12-16.

Phạm Minh Hạc (2009a). Giáo dục giá trị xây dựng văn hoá học đường. Kỉ yếu hội thảo Văn hoá học đường - Lí luận và thực tiễn, Hội khoa học Tâm lí - Giáo dục Việt Nam, tr 7-16.

Phạm Minh Hạc (2009b). Văn hóa học đường: Khái niệm và việc xây dựng thông qua giáo dục giá trị. Tạp chí Nghiên cứu Con người, 2, 3-11.

Phạm Minh Hạc (2010). Một số vấn đề giáo dục Việt Nam đầu thế kỉ XXI. NXB Giáo dục Việt Nam.

Terrence E. D, Kent D. P. (1999). Shaping School Culture: The Heart of Leadership. Wiley. ISBN-0-7879-4342-8.

Thái Duy Tuyên (2009). Tìm hiểu tư tưởng văn hoá học đường của Chủ tịch Hồ Chí Minh. Kỉ yếu Hội thảo khoa học “Văn hoá học đường - lí luận và thực tiễn. Hội thảo khoa học Tâm lí - Giáo dục Việt Nam, tr 17-32.

Vũ Dũng (2009). Văn hoá học đường - nhìn từ khía cạnh lí luận và thực tiễn. Kỉ yếu hội thảo khoa học, Văn hoá học đường - lí luận và thực tiễn, Hội khoa học Tâm lí - Giáo dục Việt Nam, tr 33-39.

Tải xuống

Đã Xuất bản

04.07.2023

Cách trích dẫn

Huỳnh , V. S., & Hồ , N. K. (2023). Thực trạng thực hiện các nội dung cơ bản của văn hóa học đường tại Trường Cao đẳng Sư phạm Long An. Tạp Chí Giáo dục, 23(13), 47–52. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/814

Số

Chuyên mục

Các bài báo