Dạy học đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh lớp 6 theo Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn 2018
Tóm tắt
Information text is one of the three types of documents included in the General Education Program in Literature 2018. This is a new point of the program, posing many challenges for teachers and students in teaching and learning this type of document. The article analyzes the concept and objectives of teaching reading comprehension of information text for 6th graders according to the General Education Program in Literature 2018, thereby proposing some methods of teaching reading comprehension of this text type. The paper also suggests the way to approach and teach information text. These will be specific, useful suggestions and instructions for teachers and students in the process of teaching the reading comprehension section of information text, especially in the context of preparing to replace the Literature 6 textbook.
Tài liệu tham khảo
Baumann, J. F., Hoffman, J. V. & Duffy Hester (2000). The First R yesterday and today: US elementary reading instruction practices reported by teachers and administrators. Reading Research Quarterly, 35 (3), 338-377.
Bộ GD-ĐT (2006). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Quyết định số 16/2006/QĐ-BGDĐT ngày 05/5/2006 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT)
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Graves, M. F., Juel, C. F., B.Graves, B., & F Dwitz, P. (2010). Teaching Reading in the 21st Century: Motivating All Learners. Retrieved from https://www.amazon.com/Teaching-Reading-21st-Century-Motivating/dp/0132092255?fbclid=IwAR0LzgPEBhqFjStepRKwf3zlixxYq9X5KCfWk9vGsXNSm8jFPxkIxUDutWI
Hoffman, J. V., Sailors, M., Patterson, E. U. (2002). Decodable texts for beginning reading instruction: The year 2000 basals. Journal of Literacy Research, 34, 269-298.
María Paula Ghiso (2015). Arguing From Experience: Young Children’s Embodied Knowledge and Writing as Inquiry. Jounal of Literacy Research, 47 (2).
Moss, B. (2008). The information text gap: The mismatch between non-narrative text types in basal readers and 2009 NAEP recommended guidelines. Journal of Literacy Research, 40(2), 201-219. https://doi.org/10.1080/10862960802411927
Phạm Thị Thu Hiền (2014). Một số đề xuất để đổi mới dạy học đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm TP. Hồ Chí Minh, số 56, tr 166-178.
Yopp, R. H., & Yopp, H. K. (2006). Informational Texts as Read-Alouds at School and Home Informational Texts as Read-Alouds at School and Home. Narrative, 38(929655569), 37–51. https://doi.org/10.1207/
s15548430jlr3801.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .