Thực trạng giáo dục STEM trong dạy học môn Khoa học tích hợp tại hệ thống giáo dục Vinschool ở Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Giang Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Phạm Thị Mỹ Linh Trường Tiểu học Vinschool Central Park, quận Bình Thạnh, Thành phố Hồ Chí Minh
  • Dương Trần Bình Trường Tiểu học Lê Đức Thọ, quận Gò Vấp, Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Currently, primary schools in the Vinschool education system in Ho Chi Minh City are teaching science according to the Cambridge Primary Science book series called Integrated Science, with the content of the program meeting the goals of the 2018 General Education Program. This article presents the current status of integrating STEM education in the form of lessons in the Integrated Science program in the Vinschool education system in Ho Chi Minh City, through a survey of 120 primary school teachers. The survey results show that although the integration of STEM education into the Integrated Science program has been implemented, it still faces many challenges; teachers have a correct understanding of the importance of STEM education and have applied many different teaching methods and techniques, but the level of use of specific STEM methods such as scientific experiments, investigations, and project-based learning is still not regular and effective. The main difficulties that teachers face include lack of time, inadequate facilities, and students' passivity in learning activities. The survey results will be a practical basis for developing measures to support teachers in designing and implementing STEM lessons in teaching integrated Science effectively.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 hướng dẫn tổ chức hoạt động giáo dục STEM trong giáo dục tiểu học.

Board, J., & Cross, A. (2022). Cambridge Primary Science. England: Cambridge University Press.

Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải (đồng chủ biên), Trần Minh Đức, Nguyễn Văn Hạnh, Chu Cẩm Thơ, Nguyễn Anh Thuấn, Đoàn Văn Thược, Trần Bá Trình (2019). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.

Pressick-Kilborn, K., Silk, M., & Martin, J. (2021). STEM and STEAM Education in Australian K-12 Schooling. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.1684

Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, M. G., Phạm, T. M. L., & Dương, T. B. (2024). Thực trạng giáo dục STEM trong dạy học môn Khoa học tích hợp tại hệ thống giáo dục Vinschool ở Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 239–243. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2615

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả