Một số vấn đề lí luận về văn hóa số trong trường học

Các tác giả

  • Nguyễn Thị Thùy Mai Trường Trung học Thực hành Sài Gòn, Trường Đại học Sài Gòn
  • Đỗ Đình Thái Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

In the era of the Fourth Industrial Revolution, digital transformation in education has become an urgent requirement to meet the needs of the times. Implementing digital culture in schools is an essential part of this process. The research explores how digital culture fosters changes in the perceptions and behaviors of members within schools, including improvements in core value systems, management, teaching, culture, learning, and behavior. The study confirms that digital culture not only changes cognitive thinking but also enhances the methods of management, teaching, learning, and behavior in the digital environment. For effective implementation of digital culture, schools need robust support from policies and legal frameworks, innovation in thinking, and necessary investments in financial and physical resources. The involvement of all stakeholders is key to building a modern, flexible, and safe educational environment.

Tài liệu tham khảo

Capgemini (2017). The Digital Culture Challenge: Closing the Employee-Leadership Gap. https://www.capgemini.com/fi-en/wp-content/uploads/sites/27/2018/09/dti-digitalculture_report_v2.pdf

Đỗ Thị Thu Hằng (2022). Xây dựng văn hóa nhà trường trong bối cảnh chuyển đổi số - Vấn đề đặt ra cho cán bộ quản lí trường học. Tạp chí Giáo dục, 22(3), 13-18.

Giang Quốc Khánh, Vũ Thị Duyên, Nguyễn Thu Hương (2023). Xây dựng văn hóa số trong doanh nghiệp khai thác mỏ, chìa khóa để chuyển đổi số thành công. Tạp chí Khoa học và Công nghệ QUI, Trường Đại học Công nghiệp Quảng Ninh, 1(1), 44-55.

Gonzales, F. (1978). Ice Berg Graphic Organizer, Mexican American Culture in the Bilingual Education Classroom. Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas at Austin.

Microsoft (2017). Tạo dựng văn hóa chuyển đổi số. https://info.microsoft.com/rs/157-GQE-382/images/ digital_spreads_00950_MICROSOFT_DT%20Report_A4_COVER.PDF

Nguyễn Thị Kim Chi, Phạm Hoàng Giang. (2021). Xây dựng và phát triển văn hóa số trong khu vực công trong bối cảnh chuyển đổi số. Kỉ yếu hội thảo khoa học Quốc gia: Quản trị nhân lực khu vực công ở Việt Nam trong bối cảnh mới (tr 577). Trường Đại học Thương mại.

Nguyễn Thị Ngọc Phương, Đỗ Đình Thái (2018). Một số lí luận về phát triển văn hóa nhà trường. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 8, 64-68.

Okasha, A. (2023). Introduction to digital culture: What, why & why it matters. https://www.linkedin.com/pulse/ introduction-digital-culture-what-why-matter-dr-amr-okasha/

Thủ tướng Chính phủ (2020). Quyết định số 749/QĐ-TTg ngày 03/6/2020 về phê duyệt chương trình chuyển đổi số quốc gia đến năm 2025, định hướng đến năm 2030.

Trần Ngọc Thêm (2000). Cơ sở văn hóa Việt Nam. NXB Giáo dục.

Tylor, B. (1871). Definition of Culture. Popular Science Monthly, 26, 145.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, T. T. M., & Đỗ, Đình T. (2024). Một số vấn đề lí luận về văn hóa số trong trường học. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 6–11. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2137

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>