Sử dụng sơ đồ tư duy trong dạy học Tập làm văn ở tiểu học: Một nghiên cứu trường hợp
Tóm tắt
Education and teaching practice shows that only using traditional teaching methods will make students passive and uncreative, while modern teaching theory emphasizes the use of tools such as mind maps to develop students' thinking and writing competences. From analyzing the role of mind maps in developing thinking, creativity, memorization and systematization of knowledge, the advantages and limitations of using mind maps, the article proposes the use of mind maps in teaching Writing in primary schools, with specific procedures and instructions for each type of lesson. The results after the experiment show a clear difference; students in the experimental group have significant positivity in both the level of interest in learning and the quality of writing. From there, the author proposes a number of recommendations to improve and promote the use of mind maps in teaching Writing. This method is not only consistent with the orientation of the 2018 General Education Program but also contributes to improving the quality of teaching and learning. Further studies can expand the application of mind maps in other subjects to comprehensively develop students' thinking skills.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Buzan, T. (2018). Mind Map Mastery. Watkins Media Limited.
Farrand, P., Hussain, F., & Hennessy, E. (2002). The efficacy of the 'mind map' study technique. Medical Education, 36(5), 426-431.
Khoo, A. (2019). Tôi tài giỏi, bạn cũng thế. (Trần Đăng Khoa và Uông Xuân Vy dịch). NXB Phụ nữ.
Messiou, K. (2019). The use of mind maps as a strategy to improve writing. Journal of Research in Reading, 42(1), 104-121.
Ngọc Minh (2020). Ứng dụng sơ đồ tư duy trong dạy học tiếng Việt lớp 4. Tạp chí Giáo dục Tiểu học, 3, 25-30.
Nguyễn Minh Thuyết (2019). Đổi mới phương pháp dạy học theo định hướng phát triển phẩm chất, năng lực người học. NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Minh Thuyết (chủ biên, 2023). Tiếng Việt 4, 5 (bộ Cánh Diều). NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn Thị Nguyệt, Nguyễn Thị Thiêm (2024). Hướng dẫn ôn tập truyện cổ tích bằng sơ đồ tư duy trong dạy học phần Văn học cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non, Trường Cao đẳng Sư phạm Bắc Ninh. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 2), 6-11.
Piaget, J. (1954). The Construction of Reality in the Child. New York: Basic Books.
Võ Kim Long (2024). Ứng dụng sơ đồ tư duy vào dạy học văn miêu tả trong lớp hòa nhập có học sinh khuyết tật học tập cấp tiểu học: một nghiên cứu trường hợp. Tạp chí Giáo dục, 24(5), 1-5.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .