Thực trạng dạy học môn Khoa học lớp 5 theo hình thức bài học STEM tại một số trường tiểu học ở huyện Bình Chánh, Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Nguyễn Minh Giang Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Trần Quốc Toàn Trường Tiểu học Âu Cơ, quận Tân phú, Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

STEM is an educational model that has been implemented in the general education program at the primary level, meeting the requirements of educational innovation. In primary school, STEM education is implemented in three forms: STEM lessons, STEM experience activities and activities to get acquainted with scientific and technical research. In particular, STEM education in the form of lessons in subjects is the main form of implementation. This research analyzes the current situation of implementing science teaching in the form of STEM lessons at primary schools in Binh Chanh district, Ho Chi Minh City. Survey results on the awareness, actual implementation and difficulties of 223 primary school teachers following the STEM teaching model show that: Most teachers have a good awareness of STEM education and have initially implemented it in practice following the directions and instructions on teaching Science in the form of STEM lessons. However, teachers still encounter some difficulties in applying such as limitations in facilities, organizational methods, limited time of lessons and students' initiative in learning activities. This situation is a practical basis for researching and proposing a number of measures to support teachers in teaching Science in the form of STEM lessons to replace conventional lessons, meeting the directive requirements of the Government Official Dispatch 909/GDĐT-GDTH.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2019). Công văn số 3535/BGDĐT-GDTH ngày 19/8/2019 về việc hướng dẫn thực hiện nội dung trải nghiệm sáng tạo cấp tiểu học từ năm 2020-2021.

Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 909/BGDĐT-GDTH ngày 08/3/2023 về việc triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục tiểu học.

Ismail, Z. (2018). Benefits of STEM Education, K4D Helpdesk Report. Birmingham, UK: International Development Department.

Kazu, İ. Y., & Yalçın, C. K. (2021). The effect of STEM education on academic performance: A meta-analysis study. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 20(4), 101-116.

National Academies of Sciences, Engineering and Medicine (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/13165

Nguyễn Thành Hải (2019). Giáo dục STEM: Từ trải nghiệm thực hành đến tư duy sáng tạo. NXB Trẻ.

Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải (đồng chủ biên), Trần Minh Đức, Nguyễn Văn Hạnh, Chu Cẩm Thơ, Nguyễn Anh Thuấn, Đoàn Văn Thược, Trần Bá Trình (2019). Giáo dục STEM trong nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.

Đã Xuất bản

29.04.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, M. G., & Trần, Q. T. (2025). Thực trạng dạy học môn Khoa học lớp 5 theo hình thức bài học STEM tại một số trường tiểu học ở huyện Bình Chánh, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(3), 304–309. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3575

Số

Chuyên mục

Các bài báo

Các bài báo được đọc nhiều nhất của cùng tác giả

1 2 > >>