Cảm nhận hạnh phúc của sinh viên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Các tác giả

  • Hồ Văn Dũng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

Happiness is a life value that everyone pursues with different criteria. For students, feeling happy is very important, helping them to be satisfied with life, promoting creativity, positivity, initiatives in life and learning, and creating favourable conditions for their social relationships. The article presents the survey results on the students’ current state of happiness at the University of Education - Hue University through the students' self-assessment in emotional, social, and personal psychological aspects. The aspects of the ‘happy’ feelings are closely related, and interact with each other, between which students need to balance in order to improve their perceived happiness level.

Tài liệu tham khảo

Casas, F., Bello, A., González, M., & Aligué, M. (2013). Children’s Subjective Well Being Measured Using a Composite Index: What Impacts Spanish First-Year Secondary Education Students’ Subjective Well-Being? Child Indicators Research, 6, 433-460.

Crossley, A., & Langdridge, D. (2005). Perceived Sources of Happiness: A Network Analysis. Journal of Happiness Studies, 6, 107-135.

Diener, E., & Seligman, M .E. P. (2002). Very Happy People. Psychological Science, 13, 81-84.

Diener, E., Lucas, R. E., & Oishi, S. (2002). Sujective well-being: The science of happiness and life satisfaction. In “Handbook of positive psychology” (pp. 463-473). Oxford University Press.

Ekman, P. (1999). Basic emotions. In Handbook of cognition and emotion (pp. 45-60). John Wiley & Sons Ltd. https://doi.org/10.1002/0470013494.ch3

Helliwell, J. F., & Barrington-Leigh, P. C. (2010). Measuring and Understanding Subjective Well-Being. https://www.nber.org/system/files/working_papers/w15887/w15887.pdf

Morgan, R. (2014). The Children’s Happiness Scale. Ofsted raising standards improving lives. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/379265/The_20Children_27s_20Happiness_20Scale.pdf

Nguyễn Công Khanh (2001). Ứng dụng SPSS FOR WINDOWS: Xử lí và phân tích dữ liệu. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Pavot, W., & Diener, E. (2009). Review of the Satisfaction With Life Scale. Psychologicacl Assessment, 5(2),164-172.

Plutchik, R. (2001). The Nature of Emotions: Human emotions have deep evolutionary roots, a fact that may explain their complexity and provide tools for clinical practice. American Scientis, 89(4), 344-350. https://www.jstor.org/stable/27857503

Phan Thị Mai Hương (2014). Cảm nhận hạnh phúc của người nông dân. Tạp chí Tâm lí học, 8, 28-40.

Phan Thị Mai Hương, Nguyễn Thị Thùy Anh (2017). Cảm nhận hạnh phúc ở trường học của học sinh (Nghiên cứu trường hợp học sinh Trường Trung học phổ thông Vĩnh Bảo, Hải Phòng). Tạp chí Tâm lí học, 6, 57-68.

Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727. https://doi.org/10.1037/0022-3514.69.4.719

Thủ tướng Chính phủ (2013). Quyết định số 2589/QĐ-TTg ngày 26/12/2013 phê duyệt đề án “Tổ chức các hoạt động nhân ngày quốc tế hạnh phúc 20 tháng 3 hằng năm”.

Trương Thị Khánh Hà (2015). Thích ứng thang đo hạnh phúc chủ quan dành cho vị thành niên. Tạp chí Tâm lí học, 5, 13-25.

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.02.2022

Cách trích dẫn

Hồ , V. D. (2022). Cảm nhận hạnh phúc của sinh viên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế. Tạp Chí Giáo dục, 22(3), 59–64. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/344

Số

Chuyên mục

Các bài báo