Bài toán đường đi ngắn nhất trong dạy học lí thuyết đồ thị ở trường phổ thông: Một nghiên cứu tri thức luận lịch sử
Tóm tắt
This paper explores the historical development and educational implications of graph theory, emphasizing its origin from Euler’s solution to the “Seven Bridges of Königsberg” problem in 1736. It categorizes shortest-path algorithms based on problem types, input graph characteristics, and basic techniques, highlighting classical algorithms and Dijkstra's improvements. The paper also compares the classical Dijkstra’s approach using set operations with its modern adaptation utilizing labeling techniques, emphasizing their respective benefits and challenges in teaching. Through proposed teaching scenarios, the study aims to enhance students' conceptual understanding of shortest-path algorithms, emphasizing both computational efficiency and pedagogical clarity. The findings suggest modifications to teaching methods for improved student comprehension and algorithmic implementation.
Tài liệu tham khảo
Biggs, N., Lloyd, E. K., & Wilson, R. J. (1986). Graph Theory, 1736-1936. Oxford University Press.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT- BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R. L., & Stein, C. (2022). Introduction to Algorithms. MIT Press.
Deo, N., & Pang, C. Y. (1984). Shortest‐path algorithms: Taxonomy and annotation. Networks, 14(2), 275-323.
Ford, L. R. (1956). Network flow theory. Rand Corporation Paper, Santa Monica.
Frana, P. L., & Misa, T. J. (2010). An interview with Edsger W. Dijkstra. Communications of the ACM, 53(8), 41-47.
Javaid, A. (2013). Understanding Dijkstra’s algorithm. Available at SSRN 2340905.
Lê Thị Hoài Châu (2017). Sự cần thiết của phân tích tri thức luận đối với các nghiên cứu về hoạt động dạy học và đào tạo giáo viên. Kỉ yếu Hội thảo quốc tế về Didactic Toán lần thứ 6 (Actesdu sixieme colloque International en Didactique des Mathematiques). NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .